Kultur- side 2

6. juni 2024

Opera: Tristan og Isolde

Thomas Mann skrev om Wagners Nibelungens Ring, at den »i grunden er rettet og digtet mod hele den borgerlige kultur og dannelse, således som den har hersket siden Renæssancen […]«. Mindre radikalt går Wagner ikke til værks i Tristan und Isolde (færdiggjort 1859, uropført 1865), der blev komponeret som et
Savoir-vivre
3. juni 2024

Savoir-vivre: mere livsforståelse til læserne

Hermed fortsættes Repliques sektion med anbefalinger udi livskundskab og livsforståelse. Savoir-vivre-redaktionen ønsker glædelig sommer og er tilbage med flere anbefalinger til efteråret. Oplevelse: Kunsthal Aarhus Der tales og skrives gerne om de små, grønne urbane oaser, især hvis de går for at være oversete. Sådan et sted er Kunsthal Aarhus.

De unges hyperfølsomhed er en form for global urbanitet

”De unge tror ikke på, at de er tilgivet, trods alle klimasynder. De tror på en straffende natur, som de håber at formilde ved at ofre deres forkælelse på fællesskabets alter.” . ”Skaden er sket, menneskeheden har som den første art uopretteligt indvirket på sit planetariske miljø.” De to citater
4. maj 2024

Opera: Rosenkavaleren i Wien

Skønvirke – Arts and Craft – Art nouveau – Jugendstil. Tidens stil omkring år 1900 kendetegnet ved de rige ornamenteringer og det gode håndværk, der æstetisk sigter efter at forene dekoration og funktion i en formfuldendt helhed. Jugendstilen knyttes særligt til kunsthåndværk og arkitektur. Skulle man finde en musikalsk pendant,
24. april 2024

Musikdramatik: Don Juans Inferno

Hvad skete der egentlig med Don Giovanni/Don Juan, efter at han blev styrtet i helvedets ild i slutningen af Mozart/da Pontes opera fra 1787? Det spørgsmål har den danske komponist, instruktør og multimediekunstner Simon Steen-Andersen forsøgt at besvare i sit nye musikdramatiske værk Don Juans Inferno – Operahelvede tur-retur i
21. april 2024

Uden greb om de grebne

Jon Gissel skulle hellere have skrevet en længe savnet biograf om Henrik Scharling, skriver ph.d. Rasmus Dreyer i sin anmeldelse af "De grebne"
17. april 2024

Det tredje Critique: Fra aske til aske

Årsskriftet Critique er en gammel herre eller dame. Den dygtige læser ve jo, at vi startede tilbage i 1964. Det er alt sammen meget ærværdigt. Problemet er bare, at tidsskriftet også er gået i graven flere gange. Det første Critique levede fra 1964 til 1969. Det næste Critique opstod først
11. april 2024

Manden der bar solen

Den danske forfatter Kristian Bang Foss griber an med oldtidens kulturgods og bringer de mest konkrete og alvorlige eksistensvilkår i spil i ny stor roman. Anne-Marie Vestergaard har anmeldt det dramatiske fortidsepos. Kristian Bang Foss’ nye roman, Manden der bar solen, foregår i bronzealderen, i 1100-tallet f.v.t. Det er et
Savoir-vivre
4. april 2024

Savoir-vivre: livsstilstillægget bider sig fast

Hermed fortsættes Replique’s sektion med anbefalinger udi livskundskab og livsforståelse. Oplevelse: Steen Rasmussens Quinteto med optræden af Leo Minax På en råkold februar-aften begav jeg mig – i mine tre og en halv ledsageres gode selskab – ned på Svendborg havn, på jagt efter lys i mørket og lidt varme
24. marts 2024

Opera: Saul

Eller rettere: Oratorium, men Händels Saul fra 1739 kan ligesom Tidens og Visdommens Triumf sagtens klare en scenisk opførelse, hvilket man kan se nu på Det Kongelige Teater. Saul har oven i købet en egentlig handling, nemlig den spændende historie om Saul og David fra Første Samuelsbog, kapitel 16 ff.,
18. marts 2024

Opera: Ariadne på Naxos

Det kunne ligne opskriften på en katastrofe, men ender som et af det 20. århundredes måske største musikalske mirakler: Strauss-Hofmannsthals Ariadne auf Naxos fra 1912, hvor værket i sin oprindelig version blev spillet i stedet for den afsluttende ballet i Molières Den Adelsgale Borger/Hr. Jourdains Adelsgriller fra 1670, som Hofmannsthal
14. marts 2024

Kammeropera: Cavalleria rusticana & I Pagliacci

I den tyske Nibelungenlied udspiller der sig i 14. eventyr en central scene foran domkirken i Worms, hvor Brünnhilde og Kriemhild kommer op at toppes. Sidstnævnte håner førstnævnte, fordi helten Siegfried foretrækker Kriemhild, mens Brünnhilde må nøjes med slapsvansen Gunther. Da Brünnhilde opdager, at hun er blevet bedraget, stiller hun
13. marts 2024

»Løgnerens« sandhed om åndsfrihed

"Når man så har mistet troen både på de gamle og de radikale ideologier, bliver man jo klar over – måske anede man det nok i forvejen – at nu må man gå til det første og egentlige, til mennesket og personligheden,"
9. marts 2024

Opera: Werther

»Eine wunderbare Heiterkeit hat meine ganze Seele eingenommen, gleich den süßen Frühlingsmorgen, die ich mit ganzem Herzen genieße. Ich bin allein, und freue mich meines Lebens in dieser Gegend, die für solche Seelen geschaffen ist wie die meine«. Som det fremgår, er det ikke fordi Johann Wolfgang Goethes Die Leiden
26. februar 2024

Opera: Madame Butterfly

Hvad har mesterinstruktøren Fritz Lang og operakomponisten Giacomo Puccini tilfælles? Ikke meget skulle man synes. Og dog: En af instruktørens tidligst bevarede film er Harakiri fra 1919. Filmen er en filmatisering af David Belascos skuespil Madame Butterfly, det samme skuespil som Puccini 15 år tidligere havde baseret en opera af
13. februar 2024

Guldpalme­film: Frit Fald

Det er egentlig ikke så overraskende, at Justine Triets Anatomie d’une chute først netop her i februar 2024 har dansk premiere som Frit Fald efter at have haft sin internationale premiere ved filmfestivalen i Cannes i maj 2023. Noget mere overraskende er det, at filmen vandt hovedpræmien, Den Gyldne Palme,
11. februar 2024

Opera: Titus

Mozarts sidste opera, La clemenza di Tito – eller ofte blot Titus – fra 1791 var genremæssigt lidt af et »tilbageskridt« for hans vedkommende. Den alvorlige opera seria med dens historiske eller mytologiske handling havde han vel egentlig forladt med Idomeneo i 1780 for at hengive sig de mere muntre
4. februar 2024

Opera: Parsifal i Bayreuth 2023

Kronen på den for nylig overståede København Stumfilmfestival var en nyrestaureret 4K-udgave af Carl Th. Dreyers Blade af Satans Bog (1920). Filmen – der i øvrigt blev intenst og rørende akkompagneret direkte i salen af Ronen Thalmay ved klaveret – viser forskellige fire inkarnationer af Satan til forskellige tider: Satan
2. februar 2024

Kyndelmisse slår sin knude

I gamle dage, da vinteren varede længere og i øvrigt var strengere, da regnedes kyndelmisse – den anden februar – for midvinter. Vinteren regnedes nemlig i almindelighed (men ikke alle steder) for at vare fra den 1. november til den 1. maj, hvor man red sommer i by. Og tiden
Savoir-vivre
1. februar 2024

Savoir-vivre: Så fik vi endelig et livsstilstillæg

Det er kun efter grundige overvejelser, at Replique udvider sit stofområde. Fra begyndelsen har fag- og skønlitteratur, klassisk og rytmisk musik og nye og klassiske film været i fokus. Dertil naturligvis opinionsstof – og andet, der, i tråd med udgivelseserklæringen, tager udgangspunkt i, »at kultur i sig selv har værdi,

Knus patriarkatet med plagiatet!

I de seneste dage har danske medier været optaget af sagen om Katherine Diez, som er blevet afsløret i plagiat på sociale medier. I skrivende stund undersøges hun af Berlingske. Vores stjerneskribent Kristoffer Huxley Sejersen har interviewet en anden prominent litteraturkritiker, Katinka Day, hvis sag bringer mindelser om den aktuelle.
11. januar 2024

Kejseren er død

Franz Beckenbauer, Tysklands største fodboldikon, er død i en alder af 78 år. forfatter, lektor og tysklandskender Mikael Busch skriver om manden, tiden og fænomenet. Mikael Busch udgiver bogen Og til sidst vinder Tyskland. Fra miraklet i Bern til katastrofen i Qatar på Forlaget Grønningen1 forud for sommerens EM i
10. december 2023

Kammeropera: La bohème

Visse forestillinger passer til bestemte årstider. Wagners Parsifal (1882) opføres f.eks. ikke sjældent til påske, da sidste akt foregår langfredag. Bachs Johannespassion og Matthæuspassion siger sig selv. Sløjest ser det vist ud for sommeren, mens julen ikke overraskende byder på flest af sådanne forestillinger. I flæng kan nævnes Händels Messias
7. december 2023

Opera: Ravnen

Man hører fra tid til anden udtalt, at J. P. E. Hartmann (1805-1900) med sin imponerende alder kunne have mødt både Joseph Haydn og Louis Armstrong. Det første er i hvert fald i princippet rigtigt, da Haydn døde i 1809; og det sidste er næsten rigtigt, da selv med det

Tegn abonnement på Årsskriftet Critique for kun 199,-

Få Årsskriftet Critique

Tegn abonnement i dag for 199 krTegn abonnement i dag for 199 kr