P.N.

P.N. er vores anmelder og polyglote kulturskribent ved aarsskriftet-critique.dk.

8. november 2021

Opera: Book of Mountains and Seas

Opera er vist så meget sagt. For Huang Ruos genfortælling af fire kinesiske myter forekommer mig mere at være et visualiseret tonedigt, hvor den musikalske hovedingrediens blev leveret af Ars Nova Copenhagen akkompagneret af forskelligt slagtøj. Det hele forløb i en enkelt akt på ca. 75 minutter. Genfortællingen sker ved
11. oktober 2021

Operette: Den Glade Enke 2.0

Det Kongelige Teaters aktuelle opsætning af Franz Lehárs operette Die lustige Witwe fra 1905 har fået tilføjet »2.0« til sin danske titel. Man er så at sige på forhånd varslet om, at der ikke er tale om en almindelig opsætning, men noget andet – en opdatering. Opdateringen består ikke i,
27. september 2021

Science fiction: Dune

Året er 10.191, men det er ikke vores tidsregning. År nul er året, hvor Rumlauget fik monopol på al rumfart, hvilket igen er godt 200 år efter den såkaldte butlerske jihad – 100 års krig og kaos, hvor alle computere blev ødelagt og forbudt i den nye orden, der skulle
14. september 2021

Opera: Faust

Det er et pudsigt tilfælde, at den mest kendte Faust, den klassiske musik kan byde på, lige præcis ikke er tysk, men fransk. Det er naturligvis Charles Gounods opera af samme navn, der i sin urform havde premierer i 1859. Tyske værker, der benytter sig af samme stof, findes skam,
7. september 2021

Opera: Begærets Mysterier

Den mystiske hr. D har sat en række personer i sin nære omgangskreds stævne på et motel en mørk aften: Hustruen fru D, den transkønnede søn, elskerinden samt elskeren. Tilstede er i øvrigt motelejeren samt en professionel lejemorder, der af magtfulde fjender er antaget til at myrde hr. D. De
6. september 2021

Koncert: Luisi & Abrahamsen

Ny sæson, nyt værk. Eller næsten nyt. For Hans Abrahamsens 10 Stykker for orkester, der indledte DR Symfoniorkestrets nye sæson, er ikke helt nyt, men en orkesterversion af hans 10 studier for klaver, der blev komponeret i perioden 1983-98. Hel falsk varebetegnelse er det dog ikke, når det hedder, at
8. april 2021

Roger Scruton om Parsifal

Der er gjort mange forsøg på at udlægge Wagners mystiske slutværk, fortællingen om gralsridderen Parsifal, der blev færdiggjort i 1882, året før komponistens død i Venedig. Kort før sin død færdiggjorde den engelske filosof Sir Roger Scruton (1944-2020) manuskriptet til sit eget forsøg på at komme værket nærmere. Der er
2. september 2020

Opera: Tryllefløjten i København

Gæster man nogenlunde regelmæssigt teateret eller operaen, har man næppe kunnet undgå at bemærke den udtalte brug af videoprojektioner. De er blevet et af de mest yndede instrumenter i instruktørernes værktøjskasse. Smarte er de. De kan lave scenen om til alt fra stormvejr til tropisk regnskov. Altid dog kun som
13. april 2020

Opera: Tosca i København

Puccinis Tosca varer netto under 2 timer. Kortere end de fleste biograffilm. Det virker derfor noget opreklameret, når man på Det Kongelige Teater i 2019-opsætningen havde indlagt hele 2 pauser og forlænget hele herligheden til 2 timer og 40 minutter. Selv hvis man tager i betragtning, at opera kræver mere
22. marts 2020

Datidens tegn – Hitchcock og parforholdet

”I 1950’erne lavede man tingene pænere, end de var. I dag laver man dem grimmere, end de er”. Citatet stammer fra den amerikanske Hitchcock-ekspert Donald Spoto, der er bosiddende i Danmark og en flittig oplægsholder i Cinemateket. Citatet er vel og mærke fremsat i 1960’erne eller 1970’erne og ikke af
12. marts 2020

Opera: Idomeneo i København

I Det Kongelige Teaters opsætning af Mozarts gennembrudsopera om Idomeneo, kongen af Kreta – der er en samproduktion med Teatro Real de Madrid, Teatro dell’Opera di Roma og Canadian Opera Company – er handlingen henlagt fra tiden umiddelbart efter den trojanske krig til nutidens Grækenland. Ilia sidder samen med andre
7. marts 2020

”Opera”: Tidens og Visdommens triumf i København

”Lad tornen sidde | pluk kun rosen”, sådan lyder det herlige livsnyderråd fra Nydelsen til Skønheden i Händels dejlige allegoriske oratorium, Il trionfo del tempo e del disinganno (1707), der blev opsat scenisk på Gamle Scene i foråret 2019. Så hel falsk varebetegnelse er det ikke at kalde det en
11. februar 2020

Opera: Lohengrin i Prag (2020)

Ligesom Tryllefløjten havde også Lohengrin sin første opførelse i Prag på det føromtalte Nostitzsches Nationaltheater, der dog ved Prag-premieren på Wagners mesterværk i 1856 havde fået navnet Deutsches Landestheater. Men det er på Nationalteatrets egentlige hovedscene, at man også i år har kunne opleve noget af det bedste opera i
7. februar 2020

Koncertsæson 2020-21 i udvalg

Det er ved den her tid, at de forskellige orkestre og koncerthuse og koncertsale rundt omkring begynder at sende deres sæsonprogrammer på gaden, således netop DR Symfoniorkestret. I skrivende stund har hverken Aarhus- Odense eller Aalborg-symfoniorkester vist udsendt programmer. Det samme gælder ”Copenhagen Phil”, der tidligere var kendt som Sjællands
6. februar 2020

Opera: Tryllefløjten i Prag

Det var Mozarts Don Giovanni, der i 1787 havde premiere i Prag på, hvad der dengang hed Nostitzsches Nationaltheater efter den aristokratiske František Antonín Count Nostitz Rieneck, der lod bygningen opføre et par år forinden. Senere blev det omdøbt til Deutsches Landestheater og var som udgangspunkt forbeholdt tysksprogede opførelser. I
27. januar 2020

Opera: La traviata i København

Det hele starter meget trist og tungt med det smukke forspil til Verdis La traviata, men så kommer komponistens ellers så velkendte tredelte taktarter endelig på plads lidt efter lidt, som vi lægger an til endnu en dag i kurtisanen Violettas forpinte og dødsmærkede liv. Cirklen sluttes i sidste akt,
26. januar 2020

Opera: Salome i Wien

Det vakte forargelse i 1905, da Richard Strauss viste, hvad man også kan bruge det store orkesters klanglige virkemidler til: Nemlig til at udpensle al dekadencen og ekstravagancen ved kong Herodes’ (Antipas) hof omkring starten af vor tidsregning med kongens udtalte tilnærmelser til sin egen steddatter som det centrale element.
5. december 2019

Opera: Così fan tutte – sådan gør alle kvinder

Der er en farlig ballade i starten af Mozart og da Pontens skønne opera, Così fan tutte. De to meget unge og meget forelskede officerer og venner – Guglielmo og Ferrando – har i løftet stemning på et kaffehus lovprist deres kæresters troskab i høje vendinger over for den noget
10. november 2019

Opera: Tristan und Isolde i København

Wagner er efterhånden en sjælden gæst på nationalscenen. En skam, for når Det Kongelige Teater prøver kræfter med Wagner, er resultatet ofte fremragende, hvis der alene ses på det musikalske. Således også i denne sæson, hvor Tristan und Isolde, spiller tre gange her i efteråret i halvvejs koncertante opførelser. Der
2. november 2019

Opera: Poppeas Kroning – et studie i amoral

En fuldstændig amoralsk og hensynsløs kvinde, der uden skrupler udnytter sit udseende og seksualitet til at skaffe sig magt og indflydelse? Det lyder som et ekko fra en svunden tid i dag, hvor dele af den moderne feminisme synes godt i gang med at reducere kvindekønnet til en samlebetegnelse for
14. oktober 2019

Opera: Snedronningen i København

En opera over H. C. Andersens Snedronningen (1844) er så god en ide, at det kan undre, at den ikke har været mere udbredt som operaemne. En glimrende historie med rigeligt med fortolkningspotentiale, en skøn handling, god morale og pragtfulde karakterer. Læg hertil talende blomster og dyr m.v. Ganske vist
5. oktober 2019

Film: Joker

Byen er ikke bare en mudderpøl, men en åben kloak fyldt med skidt i den nye film om den kendte Batman-skurk, Joker. Fra start til slut er byen et frådende uhyre, der æder sine indbygger levende. Gotham City har genvundet noget af det gotiske mørke, der forsvandt lidt efterhånden som
22. september 2019

Opera: Barberen i Sevilla i København

Rossinis herlige operakomedie om Barberen i Sevilla er tilbage på Det Kongelige Teater i den opsætning af Martin Lyngbo, som havde premiere for et par år siden. Ganske fint, for den kan sagtens klare et gensyn. I opsætningen er handlingen flyttet frem i tiden til stumfilmenes æra i starten af
15. september 2019

Opera: Carmen i København

Operasæsonen på Det Kongelige Teater blev den 14. september 2019 skudt i gang med Georges Bizets Carmen (1875) om den stakkels Don José, der ledes så eftertrykkeligt i fordærv af en af operahistoriens måske mest berygtede femme fatals. Alt ofrer den stakkels mand for Carmen, men hun begynder hurtigt at
8. september 2019

Opera: Daphne i Hamborg

Der findes mere oplagt operastof end beretningen om Apollon og Daphne. Faktisk er beretningen overhovedet ikke oplagt. Navnlig ikke i den form, som den kendes i hos Ovid. Meget egentlig handling er der ikke: Apollon bliver ramt af Amors spidse guldpil og forelsker sig hovedkulds i nymfen Daphne. Hun er
31. august 2019

Hvad skete der i Donna Annas værelse? – Don Giovanni del II

Faderen myrdet og datteren voldtaget, og Don Giovanni er den skyldige. Sagen er måske ikke helt så enkel. Det er nødvendigt, at behandle det vigtige spørgsmål om, hvad der skete i Donna Annas værelse lidt mere udførligt. Det er klart nok, at Don Giovanni dræbte hendes far i en duel
28. august 2019

Opera: Don Giovanni del I – Don Juan i Aarhus

Sagen burde være klar: Faderen myrdet og datteren voldtaget, og Don Giovanni er den skyldige. Sådan udlægger i hvert fald Leporello hændelserne i og omkring Donna Annas værelse, der finder sted i starten af Mozarts Don Giovanni (1787), der opføres i Aarhus netop nu af Aarhus Sommeropera i Den Gamle
25. august 2019

Film: Once Upon a Time… in Hollywood

Alt er ved det gamle; og intet er alligevel ved det gamle i Tarantinos seneste og premiereaktuelle film, Once Upon a Time… in Hollywood. Alt er ved det gamle, fordi filmen stilistisk er sammenstykket af myriader af referencer, citater og klicheer fra film- og tv-historien. Og så er intet alligevel,
23. august 2019

Opera: Michael Kohlhaas i Aarhus

Den Jyske Opera fortsætter med operaen Michael Kohlhaas (1933) af Paul von Klenau (1883-1946) det glimrende initiativ, Den Danske Serie, hvor ukendte/glemte danske operaer sættes op. Pudsigt nok er det Den Jyske Operas tyske operachef, Philipp Kochheim, der står bag dette initiativ, og som også er instruktør på opsætningen af
1 2 3 4 5 7

Tegn abonnement på Årsskriftet Critique for kun 199,-

Få Årsskriftet Critique

Tegn abonnement i dag for 199 krTegn abonnement i dag for 199 kr