Brian Degn Mårtensson

Brian Degn Mårtensson er cand.pæd. i pædagogisk filosofi og forfatter til en lang række bøger og artikler om filosofi, videnskabsteori, pædagogik og undervisning.

10. november 2021

Brian Degn Mårtensson i Årsskriftet Critique: Efter Woke

Vi bringer et uddrag fra filosof, cand.pæd. Brian Degn Mårtenssons artikel Efter Woke. Forskere har, skriver Brian Degn Mårtensson fundet ud af, at ”alt, der ikke kommer fra de frelste undertrykkelsesbevidste akademiske miljøer er reelt udtryk for undertrykkelse.” Tegn abonnement her. De sidste ti-femten år har en skelsættende udvikling taget fart.
7. december 2020

Krigen mod virkeligheden

I Tyskland mener aktivistiske kritikere, at en stor statue af kansler Otto von Bismarck (1815-1898) skal rives ned. Pt troner den over Hamborgs gamle havn, men sådan skal det ifølge mange ikke være mere. Begrundelsen er, at Bismarck ifølge aktivisterne støttede kolonialisme. Trenden med at forlange statuer, buster og andre historiske
28. november 2018

Brian Degn Mårtensson i Critique 2018: Revolutionen i 2013 – Da staten ikke ville vide af folket

Årsskriftet Critique 2018 er nu på trapperne. Det bringer næsten 200 sider om og fra den borgerlige ide-, kultur- og samfundsdebat. Det koster kun 150 kr. i abonnement. Bestil her. Her præsenterer vi et uddrag tidl. lektor og nuværende ph.d.-stipendiat, forfatter, foredragsholder og uddannelsesdebattør Brian Degn Mårtenssons artikel om ødelæggelsen
6. marts 2018

Når fordummelse radikaliseres – om dengang det danske folk besluttede sig for at ophøre med at genskabe deres kultur

Fredag den 26/1 – 2018 forsvarede lektor Keld Skovmand en ph.d.-afhandling på Aarhus Universitet. I afhandlingen viste han, hvorledes centrale elementer i de senere års skole- og uddannelsespolitik er baseret på sløseri, akademiske forsømmelser og kreativ talgymnastik. Skovmands empiriske redegørelse herfor var ifølge opponenterne særdeles holdbar, og enhver kan studere

Holdninger, viden og faglighed i læreruddannelsen

De lærerstuderendes faglighed er for ringe og de er ikke i stand til at skelne mellem fakta og holdninger. Adjunkt Andreas Mebus og ph.d.-stipendiat Brian Degn Mårtensson forklarer, hvad læreruddannelsens problem er, og hvordan det løses. Den 27. oktober kunne man i Politiken læse, at »Lærerstuderende mangler viden og faglighed«,
16. oktober 2017

Om økonomi og uddannelse

For tiden diskuteres det heftigt, hvor mange penge, der skal afsættes til skoler og uddannelser. Ikke sjældent høres det argument, at enhver reduktion af bevillinger vil gå ud over kvaliteten for elever og studerende, og både elevorganisationer, fagforeninger og nogle venstrefløjspartier har aktuelt øjnene stift rettet på vejrudsigterne for næste
14. august 2017

Muslimske friskoler kan være en del af løsningen

Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen har netop slået til lyd for, at man lukker alle muslimske friskoler. Bl.a. sagde hun følgende til Berlingske Tidende den 11/8-2017: »Vi ønsker at lukke alle muslimske friskoler. Det er ikke nogen god idé med lærere, der ikke spiller efter de demokratiske spilleregler.« . Logikken er
21. juni 2017

Om kristen mission blandt muslimske medborgere

For ikke så længe siden stillede Marie Krarup (DF) på ny forslag om øget kristen mission blandt herboende muslimer. Debatten har været oppe mange gange før, og i sig selv er den ikke så interessant. Selvfølgelig må kristne præsentere deres religion for andre troende, og selvfølgelig er de i deres

Interview: Kampen om skolen

Enhver der følger med i, hvad der sker bag kulisserne i den danske folkeskole, ved, at der i disse år udkæmpes en kamp om skolens sjæl: Skal vi bevare en Folkeskole, der har fokus på formål og som trækker på dansk skolehistorie fra Kold, Grundtvig over Hal Koch og til

Tegn abonnement på Årsskriftet Critique for kun 199,-

Få Årsskriftet Critique

Tegn abonnement i dag for 199 krTegn abonnement i dag for 199 kr