Den danske folkeskole er i dyb krise. Flere og flere sender deres børn i privatskoler, og nye undersøgelser peger på tilbagegang i det grundfaglige niveau. Også læreruddannelsen er i krise. Her har censorerne længe klaget over, at lærernes fagfaglighed er for ringe. De kan simpelthen for lidt og hele sektoren lider under et kulturtab.
Ifølge ph.d.-stipendiat og fast skribent ved aarsskriftet-critique.dk Brian Degn Mårtensson er en årsag til problemerne den måde, vi siden 00’erne er begyndt at tænke uddannelse på. Vi har bevæget os væk fra kundskaber og fagfaglighed over til en undervisningspolitisk instrumentalisme, der kun interesserer sig for kompetencer og som lægger afgørende vægt på målstyring.
Du kan følge vores podcasts her på siden, men du kan også abonnere (gratis naturligvis) på dem via iTunes. Når du nu er derinde så smid os lige en fem-stjernet anmeldelse og et par ord på vejen. Så hjælper du andre med at finde os.
PS. vores podcastfeed er: https://aarsskriftet-critique.dk/feed/podcast