Sørlanders sandheder

Den danske filosof Kai Sørlander har et omfattende forfatterskab bag sig, der dækker både teoretisk filosofi, etik og politisk filosofi. I denne anmeldelse behandles Sørlanders teoretisk-filosofiske hovedværk, Det uomgængelige fra 1994. Her lancerer Sørlander sit bud på en filosofisk metode, og viser, hvor langt denne kan tage drive filosofien – turen går bl. a. over både naturvidenskab, bevidsthedsfilosofi og etik. Det er med andre ord en omfattende filosofisk rejse, Sørlander udsætter læseren for – spørgsmålet er, om Sørlanders argumenter holder?

Naturvidenskaben og induktive videnskaber kan besvare spørgsmålet om, hvordan verden kontingent er. Men hvis vi vil vide, hvordan verden nødvendigvis må være, må vi skride til filosofiens deduktive metode. Fysikken kan fortælle os, at naturlovene er, som de er – men den kan ikke fortælle os, om de kunne være anderledes. Gennem filosofien kan vi undersøge, hvilken del af verden, der ikke kan være anderledes.

Som nævnt er der efter min opfattelse problemer med det principielle omfang af deduktionerne. Det vedrører først og fremmest muligheden for at sige noget a priori om de såkaldte primære objekters sammensætning. […] Det betyder ikke, at Sørlanders deduktioner er forkerte, men det betyder, at de måske skal kvalificeres, og ikke kan regnes for nødvendigt sande, men snarere sande under langt de fleste almindelige betingelser. Det piller ikke ved det imponerende værk, Sørlanders bog udgør.

Støt kulturkampen!

Tak fordi du læser vores artikler. Hos Årsskriftet Critique ønsker vi at udfordre samfundsdebatten og særligt udvikle den borgerlige og konservative samfundskritik. Derfor kræver vi heller ikke betaling for vores online-stof og har ikke tænkt os at gøre det.

Men vi har ingen reklameindtægter, ingen rige onkler og ingen adgang til offentlig støtte. Derfor er vi afhængige af dit økonomiske bidrag for at holde gryden i gang. Vi tager med glæde imod bidrag af alle størrelser.

Ved at støtte os, støtter du en fremtid for en velfunderet, nuanceret borgerlig idé- og samfundsdebat og er med til at brede den borgerlige samfundskritik ud til flere. Ved brug af Paypal kan du sågar oprette en fast månedlig donation. Vi takker for dit bidrag.

Støt Årsskriftet Critique via MobilePay!