Præst eller røver?

Sergio Leones Dollartrilogi har siden dens premierer fra 1964 til ’66 stået som en af western-genrens milepæle. I filmene viser Leone historien om, hvordan vold og fremskridt gik hånd i hånd, om vestens stærke, men umoralske mænd, og om den amerikanske udvikling, der langsomt afviklede denne klassiske westernhelt. Peter Nørgaard skriver her for både kendere og de, der endnu måtte have de såkaldte spaghettiwesterns til gode om den kristne ikonografi, der blandet med den skånselsløse vold skaber et univers, hvor ingen er frelste, og den eneste moral er den stærkes lov.

Der er ikke tale om udviklingshistorie, hvor det umoralske og dårlige menneske bliver åbenbaret for verdens dårskab, for så derefter forskræmt at kaste sig i støvet for at gøre gode gerninger. Den slags farisæisk frelsthed ligger langt fra Leones stil. Tværtimod bliver enhver form for katolsk selvretfærdighed nærmest gjort til skamme.

Det moralske forfald er ikke isoleret til en fjern afsides by ved navn San Miguel, men er blevet noget omsiggribende, hvor den kristne moral ligger i ruiner og ikke tilbyder noget troværdigt alternativ.

Støt kulturkampen!

Tak fordi du læser vores artikler. Hos Årsskriftet Critique ønsker vi at udfordre samfundsdebatten og særligt udvikle den borgerlige og konservative samfundskritik. Derfor kræver vi heller ikke betaling for vores online-stof og har ikke tænkt os at gøre det.

Men vi har ingen reklameindtægter, ingen rige onkler og ingen adgang til offentlig støtte. Derfor er vi afhængige af dit økonomiske bidrag for at holde gryden i gang. Vi tager med glæde imod bidrag af alle størrelser.

Ved at støtte os, støtter du en fremtid for en velfunderet, nuanceret borgerlig idé- og samfundsdebat og er med til at brede den borgerlige samfundskritik ud til flere. Ved brug af Paypal kan du sågar oprette en fast månedlig donation. Vi takker for dit bidrag.

Støt Årsskriftet Critique via MobilePay!